plusklas update 10 april

Beste allen,
Het was een zonnige, fijne morgen!
Helaas moesten we Rosalie en Celine missen, we hopen dat ze zich volgende week weer bij ons kunnen voegen.
1. Engels begrijpend lezen (InfoQuest)
De leerlingen moeten hiervoor echt door de leerkuil: worsteling en  frustratie komen naar boven. Mooi om te zien hoe de leerlingen elkaar dan steunen en verder op weg helpen. Het is niet erg als we fouten maken in onze samenvatting, dit zijn cadeautjes waar we veel van leren!
2. Zelfstandig werk:
We hebben de Rekentijger en Denken over taal besproken n.a.v. de vragen:
Wat vond je moeilijk en hoe heb je het opgelost?
Waar had je geen zin in, maar hoe kreeg je motivatie?
De leerlingen bedenken vooraf deze vragen, top!
We hebben uitgebreid besproken dat niet altijd alles leuk kan zijn, maar wel moet. Eén leerling zei: “En eigenlijk was het leuker dan ik dacht.” Zo is het vaak!
3. Tweede wereldoorlog: honger
Nadat we over de honger hebben gelezen, gekeken, geschreven en getekend, hebben we de honger vandaag geproefd!
De kinderen hebben bloembollensoep gemaakt en bloembollen-amandelkoekjes. Het resultaat was verrassend lekker.
We hebben geleerd over de voedingswaarde van bloembollen (lange energie) en waarom deze er wel waren in de hongerwinter.
Het samenwerken tijdens het koken ging heel goed!
De foto’s komen op de website.
In de Classroom staat een nieuwe opdracht: Hoe zou jij de honger in de wereld oplossen? Zou je iets veranderen aan de hulp en situatie van nu? Of zou je iets nieuws bedenken?
4. Dan nog het volgende:
* Volgende week is groep 8 in de eigen groep, zij maken de eindtoets. we zullen ze missen!
* In het thema ‘honger’, mogen we een bezoek brengen aan Stichting Jarige Job in Rotterdam (Oude Van Nelle Fabriek). In Nederland hebben we niet echt (zelden) honger, maar wel armoede. Mensen kunnen dan gebruik maken van diverse organisaties die helpen. Stichting jarige Job zet zich in om verjaardagspakketten te verzorgen voor gezinnen die geen financiële middelen hebben om een kinderverjaardag te realiseren.
We mogen kijken hoe dit in zijn werk gaat, helpen met dozen inpakken en we krijgen een hulpvraag die we moeten oplossen!
A. Aangezien we naar Rotterdam gaan, zou ik graag van de ouders willen vernemen of het een probleem is als we voor 1 keer om ongeveer 13.00 uur terug zijn?
B. Welke ouders willen rijden en meegenieten van dit avontuur?
Helaas kan ik de exacte datum nog niet doorgeven, maar zeer waarschijnlijk is het in mei of juni. Zodra ik meer weet, meld ik me weer.
5. Het werk voor op school op een rij: 
– Rekentijger blz 15 en 16
– Denken  over Taal: hoofdstuk 23
– Lezen: H9 en H10 uit Oorlogswinter, werkbladen honger maken
– Boekenkaft inleveren
– Opdracht  in Classroom: honger!.