1. Kerkgeschiedenis:
De opdracht van oorzaak en gevolg hebben de kinderen gepresenteerd aan elkaar. We hebben erg ingestoken op het proces: hoe begin je deze opdracht, wat doe je als het even niet mer lukt? Durfde je hulp te vragen? Maar ook het product hebben we bekeken: wat wist je al? Wat weet je nu van de 80-jarige oorlog? De les van vandaag ging over Willem van Oranje en het ontstaan van het Wilhelmus.
2. Zelfstandig werk: Frans
Met elkaar hebben we de leerstof voor 12 december zorgvuldig besproken. Ik heb de leerstof verdeeld in twee niveaus. Groep 7 en 8 moet meer leren en meer weten van de werkwoorden.
Daarnaast moeten zij de zinnen van het Nederlands nar het Frans leren. We hebben ook besproken hoe je moet leren: WRTS, overhoren, opschrijven, woordkaartjes maken, etc.
We hebben digitaal een woordzoeker gemaakt, vond je het woord, dan mocht je vertellen wat het betekent. Ook hebben we levend memory gedaan met de kleuren en de fruit en groentesoorten die we al geleerd hadden. Door deze twee spellen hebben we vast geoefend voor de toets van 12 december. We hebben tot slot onze Franse minsmaps af gemaakt.
3. Project: Uitvindingen
Nog niet alle uitvindingen waren klaar. De kinderen regelen dit goed (of soms de ouders, wat ook prima is). Lukt de planning niet, dan is er overleg mogelijk. Na de Kerstvakantie hebben we een paar maanden mogen oefenen met plannen en proberen we ons er zoveel mogelijk aan te houden!
De uitvindingen:
Samuël en Yinthe hadden een gezonde donut uitgevonden, en lekker dat het was!
Joél en Dianne hadden allebei een weekplanner uitgevonden voor hun planning-probleem.
Corné was de uitvinder van en reuzenrad dat je kunt draaien als je je verveelt, het vertelt je dan wat je kunt doen!
Op 12 december presenteren de andere kinderen hun uitvinding.
4. Werk voor in de klas: (12 december)
- Frans: leren toets maison, begroeten en fruit
- Denken over taal: hfdst 11
- Rekentijger: blz 21 en 22
- Uitvinding af.
5. Gesprekken en data:
Nog een keer op herhaling:
- Op woensdag 5 december is er geen plusklas, de kinderen vieren sinterklaas in hun eigen groep.
- Op woensdag 12 december is er wel plusklas en gaan de leerlingen hun LOL gesprek voorbereiden: Leerling-ouder-leerkracht. Ik vind het belangrijk dat de leerling inzicht krijgt in zijn of haar competenties en zelf doelen gaat stellen. Het kind neemt dus een stuk van het gesprek voor zijn rekening. Ook hebben ze dan een toets van Frans en de laatste uitvindingen worden gepresenteerd.
- Op woensdag 19 december vonden de LOL-gesprekken plaats onder de tijd van plusklas, ik heb de intekenlijst in de Classroom van uw kind gezet. Zo kunt u samen met uw kind een passende tijd invullen.